بسم الله الرحمن الرحيم
معنى : (مونتاج) و (مكساج) و (إخراج) و (هندسة الصوت) ؟؟!!
الكل هنا قد يكون مبتدئ او محترف في مجال التمثيل المسرحي او السينمائي
لكن قد لايكون هناك من يعرف بعض المصطلحات المهمه في مجال التمثيل والاخراج
الاجابه عن السؤال :
الايقاع : الايقاع
اسمه الدارج وسط الناس هو ( ريتم) يقولك رتم الصوت أو الأنشودة هذي هادى (
رومنسي حزين ) هو يقصد ان مود الأنشودة هذي .. لكن اللى بيديك ايحاء
بالظجيج هو الايقاع
اللحن : اللحن
هو طريقه أنشاد الكلام المكتوب يعنى انت كتبت كلمات وبتبدأ تقولها بطريقه
معينه تسكت في كلمة تطول في كلمة تخطف كلمه او تلزق الكلام في بعضه هو هذا
اللحن واللحن الاساسى اسمه ( ميلودى) وهذا بيكون بصوت المنشد اللى بينشد
المونتاج ( التوزيع ) : هى عمليه تتم بعد تسجيل الصوت او الصوره والقيام بترتيبها وجعل المقاطع كمقطع واحد وذلك بعد الانتهاء من الفيلم او الصوت
وهى عباره عن القص وترتيب المقاطع او تكرارها او حذفها او ازاله الشوائب منها او ازاله اجزاء لا تريدها فى العمل
الميكساج ( الهارمونى ): هو دمج وخلط الصوت من تراكات عديده تحوى اصوات وموسيقى ومؤثرات واداء و و و ..
إلخ
بنسب تريح السامع ولا تطغى على بعضها ليصبح كل عناصر العمل واضحه وتعطى التاثير المطلوب دراميا وفهما .
الاخراج : فى الاعمال الصوتيه : هو ان تكون هناك رؤيه للشكل النهائى للعمل من حيث حدته او نعومته او تسلسله او تداخل ومزج بين مواضيعه
وقد يقوم الاخراج مهندس الصوت او فقط ينفذه بتوجيهات من مخرج العمل او المنتج فى حدود معايير (( اخراج الفيلم او الصوت بشكل نهائي ومرضٍ ))
الهندسه الصوتيه : هى فهم كامل للصوت وللجهزه والمعدات والبرامج المستخدمه والمعايير الصوتيه
التي لا يتخطاها او يتجاوزها فى عمليات التسجيل والمونتاج والميكساج
+ حس فنى وثقافه + اذن حساسه وتميز الخطأ
الهندسه الصوتيه لو زادت عن الحد بتصبح سيئة وليست فى صالح المقطع الصوتي وكل ما كانت بسيطه كل ما كانت اقوى
الديجيتال ماستر ( ماسترينج) :المرحله الاخيره مرحله الديجيتال ماستر او الماسترينج هو المسؤله عن الكواليتى للمقطع الصوتي
وغالباً نسمع كل الأناشيد أو الصوتيات
التي تعمل من التوزيعات المنزليه بتكون مكتومه وصوتها تعبان وحالته حاله
الماسترينج هو عباره عن تعامل مع ارقام واكولايزر كيف يكون الاكولايز شغال
على اكمل وجه كيف ما تظهر مكتومه الايقاعات تكون واضحه وباينه ما تكون فيها
حاجه شاذه على الودان ,,,
حاجه اخيره فى الماسترينج
لو التراكات صوتها سيئ اصلا وكواليتى
المعمول به ليس عالى لا تظهر المقطوعة الصوتيه بالشكل الجميل والمطلوب يعنى
فى الاساس كله معتمد على ان التراك الاصلى يكون كواليتى عالى
سرعه الصوت (Tempo): سرعه الأنشودة انا بعتبرها اهم شىء وهذا لان هى اساس كل الشغل واساس كل حاجه وسف نعرف الأن حاجات شيقه جداً عن السرعات
اولا وحده السرعه بتكون
BPM
Beat Pre Minute
يعنى ضربه فى الدقيقه يعنى مثلا لو قولنا الأنشوده سرعتها
90 bpm
معنى هذا ان بيحصل 90 وحده زمنيه فى الدقيقه زى دقات القلب دقات القلب للانسان البالغ بتوصل ل70 دقه فى الدقيقه كذلك سرعه الأنشودة
علاقه السرعات ببعضها
اللى لازم كلنا نفهمه هو ان السرعه ممكن تبقى الضعف او النص وسوف تعطي نفس الايقاع ونفس كل حاجه
يعنى
الاغنيه لو سرعتها 80 هى هى لو بقت 40 وبرضه هى هى لو بقت 160
أجل ماهو الاختلاف
الاختلاف بيكون فى الاداء وانت بتوزع الاغنيه
يعنى ال 40 سوف يكون العزف بطىىىىىىىىىىء جدا وال 160 سريع
لو بتظيف اتنين هيت هات او سنيرز او كيك فى الباترين حقك لو السرعه 80 معنه لو ضاعفت السرعه سوف تبقى واحده بس كفايه
طيب ماذا بقي ان نعرفة عن سرعات المقطوعة الصوتية ؟؟؟
بقي اننا نعرف ان الأنشودة ليس من المهم ان تكون مليانه ايقاعات تكون سريعه
لا
ممكن تكون خفيفة وممكن تكون مليانه وهى على نفس السرعه
يعنى اساس جو الأنشودة او المود حقة الأنشودة ليس السرعه وانما الايقااااااااااااااااااااع
ونحط تحتها الف خط الجمله هذي
والبالتوفيق ان شاء الله للجميع